Ik ben net terug van vakantie uit Florida (USA) en de Nederlandse Antillen.

Uiteraard heb ik naast familie-,strand-, en pretparkenbezoek mijn ogen goed de kost gegeven.

The U.S.A is het walhalla van de blackhairprodukten. Er is heel veel keus tussen verschillende merken en de produkten zijn vrijwel overal verkrijgbaar. Zelfs in de pretparken kun je je haar laten vlechten. De black hairkapsels in Florida zijn ware kunstwerken! De meest opvallende verschijningen vond ik een jongen met een grote afro en een afrokam als versiering in zijn haar en een meisje met geblondeerd gerelaí haar van achter opgeschoren en aan de voorkant lang. In een bekend warenhuis zag ik drie kassieres met hetzelfde creatieve kapsel: gerelaí haar, zo hoog mogelijk opgekamd en daarna als een soort hoed rond het hoofd “gewrapped”.

Op de Antillen zijn de kapsels wat minder extravagant. Antilliaanse mensen besteden veel aan hun uiterlijke verzorging. De meesten hebben het haar gerelaí en in model geknipt. Jongeren hebben het haar vaker ingevlochten, soms in de kleur van hun kleding. Ook cornrows komen vrij veel voor. Voor het vlechten van je haar hoef je niet speciaal naar de kapsalon, je kunt dit ook laten doen op één van de toeristenstranden. Voor blackhairprodukten hoef je niet naar een speciale winkel want je kunt gewoon in de supermarkt terecht.

