Vrienden vormen een van de belangrijkste inspiratiebronnen voor jongeren op het gebied van uiterlijk en uiterlijke verzorging. Naast vrienden zijn ookde mensen op de straat en in de winkels een belangrijke inspiratiebron voor de jongere. Pas daarna komt de invloed van de televisie op het uiterlijk. Het gaat hier overigens vooral om jongeren onder de 20 jaar.

In de leeftijdscategorie 20 tot 29 jaar wordt minder inspiratie gevonden bij andere mensen. Deze categorie gaat meer de eigen gang. Wanneer het gaat om tevredenheid over het eigen lichaam, blijkt dat de jongeren van nu redelijk tevreden zijn. Jongens zijn over het algemeen meer tevreden dan meisjes, maar beide groepen denken wel een zeven te krijgen voor hun uiterlijk. Wel willen ze bijna allemaal wel wat veranderen aan hun uiterlijk. 50% van de jongeren wil iets aan de buik doen, terwijl 40% een ander gewicht nastreeft. Nog eens 33% zou iets aan de huid willen laten doen. De meest gebruikte verzorgingsproducten van jongeren zijn shampoo, bad- en douchegel en scheermesjes. Ook deodorant scoort hoog. Meisjes gebruiken wel meer verzorgingsproducten dan jongens. Ruim 50% van de jongeren koopt de artikelen zelf.

Bron: Eye

Advertisements