Op het afgelopen Women Inc Festival woonde ik een presentatie over black hair bij van Rosita Rijkland. Zij vertelde o.a. dat zij holistisch kapster is. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt! Lees hier uitgebreid over Rosita en haar werkwijze

Rosita_6

Rosita, hoe lang ben je al in het kappersvak?
Ik ben ruim 18 jaar in het vak werkzaam
Kun je wat meer vertellen over je loopbaan?
Vanuit de liefde voor Haar die ik al vanaf een jonge leeftijd voelde, heb ik gekozen voor het kappersvak. Na mijn opleiding afgerond te hebben ben ik eerst 5 jaar in een Europese salon werkzaam geweest. Pas nadat ik meer vragen kreeg en antwoorden zocht m.b.t mijn eigen haar ben ik gaan solliciteren bij een, in die tijd, vooraanstaande Black Hair salon. Door interesse en een groeiende passie ben ik me steeds meer naar een hoger niveau gaan ontwikkelen. Zo ben ik dus een rechterhand geweest in een aantal Black Hair salons en gaan meewerken aan shows, missBlack verkiezingen,Technician geweest bij firma Global Choice , KOC docententrainingen gegeven, auteur voor Afro-haar leermiddelen, examinator Afro –haar examens, winnaar van de BB/Wahl Hair Award International Stylist of the Year 2001 en ben ik finaliste geweest bij de Golden Scissors Award 2004, 2006 en 2007/2008.Tevens geef ik ook empowerment trainingen aan vrouwen gericht op bewustzijnsontwikkeling en doe ik daarnaast individuele sesssies.
Sinds een aantal jaar werk ik Holistisch en ben ik vanaf het begin van dit jaar zelfstandig werkzaam onder mijn bedrijfsnaam Holistic Approach by Rosita , holistic hairstyling, training & consultancy bij Scott International in Rotterdam
Welke typen haar behandel je? Wat is je specialiteit?Mijn klandizie bestaat hoofdzakelijk uit kroes en krullend haar klanten die hun haar zoveel mogelijk natuurlijk willen dragen,een behandeling op maat willen, bewust kiezen voor kwaliteit en mijn holistische benadering.
Mijn specialiteiten zijn mijn adviesconsulten waarin ik de relatie met het haar en de persoon eronder onderzoek en aan de hand van wensen en mogelijkheden een behandeling op maat kan maken.Tevens komen veel klanten vanwege mijn knipkwaliteiten en de persoonlijke aandacht en de Curl Stretch(behandeling om meer handelbaarheid te verkrijgen bij krullend haar).
Welke producten gebruik je daarbij?
Ik gebruik zoveel mogelijk produkten die in harmonie zijn met het haar, mens en natuur.Producten zoals Wosa’s, Long Lovely Locks ,My Honey Child, Blended Beauty, dus zoveel mogelijk op natuurlijke basis, geen minerale oliëen, SLS en Parabeen. De haarkleurmiddelen zijn zoveel mogelijk ammonia vrij en de vloeistof voor de Curl Stretch is ammonia en thioglycolaat vrij.

Zijn er ook behandelingen die je absoluut niet uitvoert en waarom niet?
Ik voer geen relax of curlybehandelingen meer uit. Dat is een bewuste keuze van mij om mezelf niet meer als zodanig bloot te stellen aan de schadelijkheid van die stoffen.Dus haal ik het niet in huis. Bovendien is er een steeds groter groeiende markt van klanten die bewust worden van die schadelijkheid en op zoek zijn naar advies en produkten om hun haar natuurlijker te dragen en vooral gezonder te houden. En die bedien ik graag met mijn kennis , visie en produkten.
Wat houdt holistisch werken in? Waarom is dat belangrijk?
Het woord Holistich betekend vrij vertaald “heel”. Lichaam, geest en ziel werken niet onafhankelijk van elkaar, dus moeten ze alle drie samenwerken om tot een goed resultaat te komen. En ik kijk dan ook hoe de balans is tussen die drie en hoe dat zich verhoudt tot de kwaliteit van het haar. Alles is van alles afhankelijk en het haar op je hoofd staat in verbinding met de rest van jezelf. Belangrijk om het geheel te bekijken als je betere resultaten wilt behalen met het haar.
Waarin onderscheid je je van andere kappers?
Zowieso in mijn holistische aanpak. Maar ik denk ook dat ik me onderscheid door de bewuste keus om geen relax en curlybehandelingen meer uit te voeren. Veel collega’s zijn nl nog bang voor natuurlijk kroes en krullend haar, ziet er geen brood in en men ontleent identiteit aan de commerciele markt waarin glad haar regeerd.
Wat is het mooiste compliment dat je ooit van een klant hebt gekregen?
Vol dankbaarheid zei een klant tegen mij: “Rosita bedankt voor je reflectie en de steun dat ik mezelf mag zijn, niet alleen mijn haar is behandeld, maar ook de rest van mijn wezen”!
Tot slot: Wat kunnen de lezers van de web-log zelf doen om hun haar gezond te houden?
Wat natuurlijk belangrijk blijft is dat je leert luisteren naar je haar met al je zintuigen! En ermee leert samenwerken en niet tegenwerken. Kies voor produkten die goed werken voor jouw haartype.Als je een produkt wilt uitproberen geef het 2-4 weken de tijd om te kijken of het “klikt” tussen je haar en het produkt.
Leer je haar kennen en onderzoek altijd waarom je iets wilt met je haar. Ga voor de juiste produkten op onderzoek uit en stel vooral eerlijke vragen, neem nooit genoegen met vaag! En heb vooral liefde voor je haar…Liefde voedt alles, ook je haar!

