Na de "no poo" methode (geen shampoo) is er nu ook de "no oil" methode (geen olie). Zelf ben ik geen voorstander van deze methode en breng ik regelmatig een olie aan op mijn hoofdhuid als deze droog aan begint te voelen. Maar als je net als de auteur van dit artikel geen baat hebt bij olie, dan is deze methode wellicht iets voor jou! Aangezien geen 2 koppen haar hetzelfde zijn geldt ook hier: wat voor de ene persoon werkt hoeft niet voor de andere te werken. Probeer daarom uit welke methode en producten voor jouw haartype het meest geschikt zijn" Auteur: Ms SNIPS. Oorspronkelijke titel "Do I need to oil my hair?" Vertaald uit het Engels met toestemming van: Ourhair.net Het klinkt nogal kort door de bocht, maar: dat hangt van je haar af. Vele "naturals" dragen een "wash and go style", wat inhoudt het wassen of nat maken van het haar, haarproducten aanbrengen en aan de lucht laten opdrogen. Vroeger gebruikte ik de oude vertrouwde haarproducten die ik van huis uit had meegekregen totdat ik erachter kwam dat mineraalolie en petroleum slecht zijn voor je hoofdhuid en haar. Ik ben toen overgestapt op natuurlijke vetten en oliën zoals sheabutter en olijfolie. Aandachtig las ik de etiketten van de verpakkingen en ik bracht uren online door met het uitzoeken van natuurlijke oliën en vetten. Gek genoeg zag mijn haar er na enkele maanden echter slechter uit dan ooit. Goed of slecht Waarom vermijden wij eigenlijk mineraalolie en pertroleum? Volgens experts voorkomen deze olieen dat water, de beste moisturizer die er bestaat, door het haar kan circuleren, waardoor het haar na verloop van tijd uitdroogt. Ik begon me af te vragen of er wel een onderscheid was tussen slechte en goede oliën, want zelfs na gebruik van natuurlijke olieen was mijn haar ruw, droog en vettig en leek het alsof de oliën niet door mijn haar werden opgenomen. Olie deed wonderen voor iedereen behalve voor mij. Waar zou dat aan liggen? Een nieuwe routine In een vlaag kocht ik de vitamin E oil gel van Good Earth om uit te proberen. Het bleek geen olie of gel te zijn zoals de naam suggereerde, maar een vochtinbrengende vloeistof die mijn haar van het vocht voorzag waar mijn haar zo naar snakte. Na dit product een tijdje te hebben gebruikt voelde mijn haar zachter dan ooit en vertoonde ook opvallend minder krimp. Het was duidelijk dat mijn haar vooral vocht nodig had in plaats van olie. Ik besloot onmiddellijk met alle oliën te stoppen en begon aan een nieuwe haarroutine. Na een aantal vochtinbrengende producten en ingrediënten te hebben bestudeerd concludeerde ik dat veel producten vochtinbrengende ingrediënten bevatten zoals Panthenol, Tocopheryl Acetate, Propylene Glycol and Silk Amino Acids, maar helaas niet altijd in de juiste volgorde of hoeveelheid. Na het een en ander te hebben uitgeprobeerd besloot ik om een maand lang alleen een goede shampoo en de vochtinbrengende vloeistof te gebruiken. De eerste week voelde mijn haar nogal droog aan totdat ik ook een conditioner aan mijn haarroutine toevoegde. Mijn haar droogde niet langer uit en voelde heerlijk zacht aan. Als je te kampen hebt met droog en stug haar waar de krul helemaal uit is dan is een "niet oliën" (NO) routine misschien de oplossing voor jou. Waarschuwing: Wat voor de ene werkt hoeft niet voor de andere te werken, het is dus voor iedereen verschillend! Als je wel baat hebt bij oliën dan moet je die gewoon blijven gebruiken.* Ik heb ook ontdekt dat de "niet oliën" routine het beste werkt bij mensen met gemengd haar, bijvoorbeeld een combinatie van Andre Walker's haartype 2, 3 en 4. Als jij ook geen baat hebt bij oliën dan is de onderstaande routine misschien iets voor jou: De Basis: – Producten zonder olie, of met olie als ingrediënt nummer 5 of hoger in de lijst met ingrediënten. – Probeer het kammen te minimaliseren tot hooguit 1 keer per – Was je haar elke a week – Vermijd fxf6hnen zoveel mogelijk. – Breng haarproducten altijd op nat of vochtig haar aan.

